Głęboka głębia, czyli co zaawansowany uczeń miał na myśli…

Zaawansowany dorosły lub młody dorosły uczeń z niejednego pieca chleb jadł, wydaje mu się, że wszystko już widział i o wszystkim rozmawiał na lekcjach języka angielskiego. Czym go zaskoczyć? Czym go ująć? Jak przyciągnąć jego uwagę? Co mu zaproponować, żeby chciał mówić i pisać jak szalony? Zapraszam na stronę internetową, dzięki której zaskoczycie swoich zaawansowanych uczniów.

Niecenzuralna nazwa, ale źródło inspiracji.

Nie przestraszcie się nazwy, ale na ratunek przychodzi nam New Age Bullshit Generator, który znajdziecie tutaj: http://sebpearce.com/bullshit/ Jest to strona internetowa, na której za każdym razem, kiedy na nią wejdziecie, generowane są różne pseudomądrości, zdania, które brzmią bardzo mądrze, i które w pierwszej chwili wydają nam się bardzo głębokie, ale tak naprawdę są zbitką słów, które nie mają większego sensu. Po kliknięciu na przycisk „reionize electrons” pojawia się kolejna porcja takich „mądrości”. 

Kilka przykładów tekstów, które możemy zaserwować naszym uczniom.

Po wejściu na stronę generatora dzisiaj zostałam przywitana następującymi „złotymi myślami”:

„Today, science tells us that the essence of nature is transcendence.”

“Curiosity is the healing of transformation, and of us.”

“Imagine an evolving of what could be.”

Czujecie tę głęboką głębię? Ja wyczuwam tu przede wszystkim ogromny potencjał na lekcje.

Jak wykorzystać ten generator do ćwiczenia mówienia, pisania i czytania?

  • Uczniowie starają się zinterpretować wygenerowane teksty. Co autor miał na myśli? Jak rozumiem te słowa? Oczywiście puszczamy wodze fantazji i interpretujemy, tak jakby te teksty były słowami jakichś mądrych ludzi.
  • Uczniowie prowadzą dyskusję opartą o teksty z generatora, wcielając się w role różnych ekspertów, np. filozofa, historyka, poety, polityka, matki trójki dzieci itp. itd. Jak interpretują te słowa ci eksperci? Jaką głębię w nich widzą? Jak problem wygląda z ich perspektywy?
  • Uczniowie tłumaczą fragmenty tekstów na język polski. Czy to łatwe zadanie? Czy znaczenie tekstów zmienia się po zmianie języka?
  • Kolejny pomysł to dodawanie kolejnych zdań rozwijających myśli z generatora.
  • A może połączyć kilka różnych tekstów, dodając dodatkową wypowiedź między nimi, tak aby wydawały się spójne, zaskakujące lub zabawne?
  • Uczniowie sami tworzą takie teksty jak te w generatorze. Kto będzie królem pseudomądrości? A kto pokusi się o interpretację tekstów wygenerowanych przez innych uczniów?
  • Czytamy teksty od tyłu. Czy słowa przeczytane w takiej kolejności nadal można poddać takim zabiegom, jak te podane wyżej?
  • Wyciągamy z tekstów interesujące kolokacje i piszemy z nimi nowe zdania.
  • Piszemy opowiadania, listy, maile, eseje, których pierwszym lub ostatnim zdaniem są zdania z generatora.
  • A może zrobić memy z tekstami z generatora? 
  • Uczniowie piszą ćwiczenia dla siebie nawzajem, przygotowując test luk otwartych lub zamkniętych na bazie takich tekstów.
  • Analizujemy teksty pod kątem struktur gramatycznych i funkcji językowych. Czy są użyte prawidłowo? Dlaczego są tam użyte?
  • A może planszówka z pseudomądrościami? Na planszy umieszczamy różne tematy, np. gotowanie, przyszłość technologii, edukacja, rodzicielstwo, medycyna estetyczna, literatura dla młodzieży itp. Każdy uczeń ma listę tekstów z generatora (albo losuje kilka kart z umieszczonymi tam tekstami) i po wylądowaniu na danym polu musi powiedzieć coś „mądrego i głębokiego” na ten temat, wspomagając się tekstami z generatora i oczywiście rozwijając wypowiedź.

Miłego generowania i interpretowania!

Autorka: Ewa Torebko

There are no comments

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Start typing and press Enter to search

Shopping Cart