Jak przechytrzyć leprechauna?

Dzień Świętego Patryka lada dzień. Jak go uczcić z naszymi najmłodszymi uczniami ze szkoły podstawowej? Co powiecie na tęczową powtórkę słownictwa i gramatyki ze skarbem leprechauna w tle? Outsmarting a leprechaun has never been more fun!

Logistyka tęczowej powtórki słownictwa i gramatyki

Jeśli mamy kredę lub markery we wszystkich siedmiu kolorach tęczy, na tablicy rysujemy zarys tęczy, którą będą kolorować uczniowie. Jeśli markerów lub kredy brak, tęczę rysujemy na dużej kartce papieru przyczepionej do tablicy i przygotowujemy odpowiednie kredki. Oprócz tęczy umieszczamy na tablicy duży garnuszek, do którego będziemy wrzucać monety ze skarbu leprechauna. Możemy takie monety wyciąć – wtedy uczniowie będą je przyczepiać przy pomocy masy mocującej. Uczniowie mogą również takie monety rysować przy pomocy kredy, markera lub kredek. Jeśli wybierzemy zabawę drużynową, każda drużyna powinna mieć swoją tęcze ze skarbem.

Przygotowanie tęczowej powtórki słownictwa i gramatyki

Przygotowujemy pytania do naszej powtórki. Do tęczy potrzebne będą nam pytania dotyczące kolorów, np. What colour is …? What colour is it? (do flashcardów). Do części ze skarbem przygotowujemy pytania z materiałem, który chcemy z naszymi uczniami powtórzyć, np. czasowniki: ‘to be’, ‘have got’, ‘can’, podstawowe pytania o imię, wiek, narodowość, miejsce zamieszkania, zwierzęta, części ciała, części domu, meble, tzw. classroom objects, itd. Możemy również przygotować proste pytania dotyczące Irlandii czy św. Patryka, jeśli temat ten poruszaliśmy wcześniej z naszymi uczniami.

Więcej powtórek gramatycznych znajdziesz tu

Organizacja tęczowej powtórki słownictwa i gramatyki

  • Przy pomocy flashcardów przybliżamy (lub przypominamy) uczniom postać leprechauna i jego skarbu po drugiej stronie tęczy.
  • Mówimy uczniom, że leprechaun odda im swój skarb, jeśli odpowiedzą na różne pytania. Wersja dla odważnych nauczycieli to przebranie się za leprechauna albo przynajmniej udawanie, że się nim jest.
  • Możemy grać całą klasą lub np. w dwóch drużynach.
  • W wersji drużynowej, uczniowie ustawiają się w dwóch rzędach twarzą do tablicy.
  • Czytamy pytania dla każdej drużyny po kolei. Pierwsza osoba z drużyny odpowiada na pytanie. Jeśli odpowiedź jest prawidłowa, uczeń (w zależności od pytania) koloruje fragment tęczy lub rysuje/przyczepia monetę w garnuszku swojej drużyny, a następnie biegnie na koniec rzędu.
  • Jeśli chcemy wprowadzić element większej rywalizacji, to czytamy jedno pytanie dla obu drużyn i drużyna, która zgłosi się do odpowiedzi jako pierwsza (np. przez podniesienie ręki lub przy pomocy buzzera), może na dane pytanie odpowiedzieć. Pamiętamy jednak wtedy, aby mieć więcej pytań dotyczących kolorów tęczy, tak aby każda z drużyn miała szansę ją pokolorować. Ewentualnie rezygnujemy z kolorowania tęczy i wszystkie prawidłowe odpowiedzi będą zamieniane na monety w garnuszku leprechauna.
  • Możemy również część pytań (lub całość) zrobić w wersji pisemnej. Każda drużyna otrzyma jedno pytanie i będzie je musiała wspólnie rozwiązać przy swojej ławce, a następnie jedna osoba z drużyny podbiega do nauczyciela, pokazuje mu/mówi odpowiedź, rysuje monetę w garnuszku, otrzymuje kolejne pytanie i wraca z nim do swojej drużyny. Wygrywa ta drużyna, która ma najwięcej monet w swoim garnuszku.
  • Jeśli nie chcemy rywalizacji, ale chcemy bawić się drużynowo i w wersji pisemnej, możemy narysować jeden duży garnuszek dla całej klasy, w którym każda drużyna będzie innym kolorem (lub tym samym) rysować zdobyte przez siebie monety. Pod koniec lekcji możemy świętować przechytrzenie leprechauna, dzięki wspólnemu wysiłkowi całej klasy.

Autorka: Ewa Torebko

There are no comments

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Start typing and press Enter to search

Shopping Cart