Książki i podręczniki do nauki języka obcego

To book or not to book, lekcja z podręcznikiem czy bez? (Video)

Nauczanie z podręcznikiem czy bez – poznaj argumenty za i przeciw. Co zrobić, by podręcznik był bardziej przyjazny zarówno dla nauczyciela, jak i ucznia? A jeśli zdecydujesz się na pracę bez podręcznika, to gdzie szukać materiałów językowych? Serdecznie zapraszamy na webinarium z Luizą Wójtowicz-Wagą! 🙂

Podręcznik na lekcji – jestem na tak:
  1. Struktura – przy ułożeniu materiału językowego w dobrym podręczniku pracują doświadczeni metodycy i nauczyciele. Dlatego decydując się na podręcznik, możemy być pewni, że opracowano w nim wszystkie zagadnienia leksykalno-gramatyczne wymagane na danym poziomie i że pojawią się one w podręczniku w ułożony, dobrze przemyślany sposób
  2. Rodzice – podręcznik jest dla rodziców często taką wizytówką nauczyciela i możliwością sprawdzenia czego ich dziecko obecnie się uczy, by np. jeszcze poćwiczyć z nim materiał w domu
  3. Komfort – jest to oczywiście duży komfort pracy dla samego nauczyciela, który nie musi opracowywać całej lekcji sam od zera, bo materiały i ćwiczenia opracował za niego autor podręcznika
  4. Mniejsza odpowiedzialność – odpowiedzialność za ułożenie rozkładu materiału i dobraniu odpowiednich ćwiczeń nie spoczywa już na nauczycielu
  5. Punkt odniesienia – podręcznik jest świetnym punktem odniesienia, możemy przecież dowolnie rozszerzać materiał zebrany w podręczniku o dodatkowe źródła, przy czym traktować podręcznik jako bazę lekcji
  6. Mniej doświadczony nauczyciel – dla początkujących nauczycieli praca z podręcznikiem jest zalecana szczególnie na początku przygody związanej z nauczaniem
  7. Równowaga umiejętności – w zależności od podręcznika, równowaga w pracy nad różnymi umiejętnościami ucznia jest mniej lub bardziej zachowana, natomiast możemy być pewni, że zadania rozwijające wszystkie umiejętności się w nim pojawią
Podręcznik na lekcji – jestem na nie:
  1. Naturalność – podręcznik nie do końca uczy naturalnego, autentycznego języka, którym posługują się natywni użytkownicy języka
  2. Nudy na pudy – nie wszystkie zagadnienia tematyczne są interesujące dla uczniów
  3. Słuchacze nie chcą – zdarzają się uczniowie, którzy po prostu nie uczyć się z podręcznikiem
  4. Dezaktualizacja – nasz świat bardzo szybko się zmienia i pewne zagadnienia tematyczne, które wybrano w podręczniku po prostu przestają być aktualne
  5. Specyficzne potrzeby – na niektóre specyficzne potrzeby uczniów brakuje na rynku odpowiednich podręczników, np. język zawodowy
  6. Ryzyko – jeśli chcemy sumiennie realizować podręcznik, to często staje się on jedynym źródłem materiałów językowych dla ucznia ze względu ograniczony czas na zajęciach
Jakie mam alternatywy?
  1. Coś ci się nie podoba? Pomiń to! – niektóre zagadnienia mogą być po prostu zbędne bądź mało istotne dla twojej grupy. Jako nauczyciel wiesz najlepiej jakie potrzeby mają twoje uczniowie i jakie rozwiązanie będzie najlepsze dla ich rozwoju językowego
  2. Zaplanuj własny materiał – uczniowie potrzebują dodatkowej lekcji, by lepiej zrozumieć wybrane zagadnienia? Zapomnij na chwilę o realizacji podręcznika i skup się na potrzebach uczniów – przygotuj własne materiały
  3. Zaadaptuj to, co jest – omów materiał z podręcznika na swojej lekcji inaczej niż zaplanował to autor podręcznika, po swojemu
A kiedy nie ma podręcznika?
  1. Wykorzystuj materiały autentyczne, np. video. O wykorzystaniu materiałów autentycznych na zajęciach przeczytasz tutaj
  2. Strony internetowe w języku obcym (www, fanpage firmy)
  3. Poszukaj gotowych materiałów w internecie, np. na blogach językowych prowadzonych przez innych nauczycieli
  4. Poproś o materiały ucznia
  5. Wykorzystaj programy do tworzenia ćwiczeń. Listę najlepszych programów znajdziesz tutaj
5 zasad pracy bez podręcznika
  1. Zanim zdecydujesz się na pracę bez podręcznika, przeprowadź gruntowną analizę potrzeb ucznia
  2. Wyznaczaj uczniom krótkie cele rozwojowe, by uczeń widział swój postęp w nauce
  3. Nie zapominaj o gramatyce
  4. Nie zapominaj o poprawianiu błędów
  5. Różnicuj metody pracy, umiejętności i ćwiczenia
Obejrzyj webinarium, w którym Luiza Wójtowicz-Waga opowiada o wadach i zaletach wykorzystywania podręcznika na zajęciach językowych.

There are no comments

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Start typing and press Enter to search

Shopping Cart