Mów do mnie jeszcze, czyli jak ćwiczyć mówienie z uczniami dorosłymi

Poznaj trzy strony internetowe, na których jest mnóstwo pomysłów na ćwiczenie mówienia z uczniami dorosłymi.


Milczenie nie zawsze jest złotem, czasem może być go za dużo, mimo że mamy do czynienia z uczniem dorosłym czy też zaawansowanym, który powinien mieć dużo do powiedzenia. Czasem jednak brak pomysłów, czy też ciekawych tematów, które spowodują błysk w oku naszego ucznia i rozwiążą mu język. 

Zacznij rozmowę, czyli https://conversationstartersworld.com/ 

  • Jeśli jeszcze nigdy nie zaglądaliście na tę stronę, to z całą pewnością będzie to odkrycie roku! Strona adresowana jest do osób szukających pytań do interesujących rozmów w różnych towarzyskich sytuacjach, ale, rzecz jasna, dla nauczyciela języka angielskiego będzie to nieocenione źródło rozgrzewek językowych, pytań do debat czy sposobów na rozgadanie nawet najbardziej opornych.
  • W zakładce ‘language games’ znajdziecie następujące gry: truth or dare, never have I ever, 21 questions game, this or that questions. Każda z nich to świetna zabawa i okazja do intensywnej pracy językowej.
  • W zakładce ‘thought-provoking’ znajdziecie mnóstwo pobudzających do myślenia pytań, a w ‘trivia questions’ różne ciekawostki, którymi można błysnąć w towarzystwie.
  • Wszystkie pytania i gry można zaadoptować do różnego rodzaju quizów i planszówek.

Zabierz głos w sprawie, czyli https://www.theguardian.com/commentisfree/series/five-minute-debates 

  • Na stronie The Guardian znajdziecie pięciominutowe debaty na różne poważne czy też kontrowersyjne tematy, które pomogą uczniom przygotować się do własnych wypowiedzi.
  • Możemy tych debat użyć pracując metodą odwróconej klasy – uczniowie oglądają film w domu przed lekcją, podczas której będziemy na dany temat rozmawiać.
  • Możemy do filmu zadać zadania do wykonania, np. zanotuj argumenty jednej ze stron, zanotuj po dwa argumenty obydwu ze stron, wypisz pięć słów/wyrażeń, których użyli debatujący, aby podkreślić coś w swojej wypowiedzi, wyrazić opinię, nie zgodzić się z rozmówcą, grzecznie zabrać głos, sparafrazuj jedną z wypowiedzi itd.
  • Notatki, które zrobią uczniowie mogą posłużyć do odbycia podobnej debaty podczas lekcji.
  • Jeżeli zdecydujemy się obejrzeć film dopiero w klasie, możemy go zatrzymywać, aby uczniowie mogli przewidywać, w jaki sposób debatujący uzasadni swoją opinię albo co na dane stwierdzenie odpowie drugi debatujący.

Znajdź ripostę, czyli https://punpedia.org/ 

  • Podobno żartów nie należy tłumaczyć, ale na zajęciach językowych na pewno znajdzie się na to miejsce. Przed Wami encyklopedia żartów!
  • Żarty ustawione są tematycznie i alfabetycznie. Możemy wybierać między żartami na temat misiów koala, czekolady, czy duchów, ale w ramach ćwiczenia przebywania na meta poziomie, możemy również sięgnąć po żarty na temat żartów!
  • Oprócz interpretacji żartów, nasi uczniowie mogą przygotowywać pytania wielokrotnego wyboru, w których odpowiedziami mogą być różne riposty.
  • Żarty mogą posłużyć nam do przygotowywania otwartych lub zamkniętych zadań z lukami, zadań na dopasowywanie czy parafrazę.
  • A może poprosić uczniów o przygotowanie dialogów, w których wybrane żarty mogłyby zostać w sposób naturalny i logiczny użyte?
  • Czy nasi uczniowie potrafią sami stworzyć żarty językowe polegające na grze słów?

Kończę, przebywając na meta poziomie, żartem o blogowaniu: “I was writing a blog one day about how lightning works. I was having trouble coming up with an ending, and then it struck me.”

Autorka: Ewa Torebko

Obejrzyj webinarium o ćwiczeniu gramatyki z uczniami dorosłymi

There are no comments

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Start typing and press Enter to search

Shopping Cart