Robimy zapasy dobra, czyli stocking up on positivity!

Jak pogodzić konieczność realizacji podstawy programowej do języka obcego z robieniem powtórek, budowaniem właściwych relacji na naszych lekcjach i rozwijaniem kompetencji kluczowych? To pytanie zadaje sobie wielu nauczycieli szkół podstawowych, gimnazjów i szkół średnich. Jak to zrobić? Pomoże nam uroczy duet: słoik i kolorowa karteczka. Zróbmy więc zapasy dobra!

Jak się zabrać za zapasy, czyli relacje w słoikach!

Uczniów, z którymi chcemy zrealizować ten projekt prosimy o przyniesienie słoików, na których przykleją nalepki ze swoimi imionami. Idealnie jest, jeśli mamy swoją salę, w której możemy wyeksponować słoiki w widocznym miejscu, np. na parapecie lub regale. Będzie nam potrzebne mnóstwo małych kolorowych karteczek. Prosimy uczniów o pomoc w zgromadzeniu ich, tak abyśmy zawsze mieli  ich sporo pod ręką. 

Jak przyrządzić nasze zapasy, czyli powtórka w sosie z relacji!

Umawiamy się z uczniami, że na jednej lekcji w tygodniu (np. na ostatniej) będą na tych kolorowych karteczkach pisać anonimowo coś miłego na temat siebie nawzajem i wrzucać je do właściwych słoiczków. Jeżeli zdecydujemy się robić to częściej, to słoiki zapełnią nam się szybciej.

Jakiego rodzaju rzeczy mogą się pojawiać na tych karteczkach? Na przykład te dotyczące zachowania kolegów podczas lekcji lub poza nią, przykłady robienia czegoś dla innych, życzliwości, koleżeństwa, ciekawych pomysłów na lekcji, wyglądu (to dla uczniów też przecież bardzo ważne), świetnych ripost, ciętych żartów, oryginalnej pracy domowej, świetnego użycia języka na lekcji, uśmiechu, gdy ktoś inny tego potrzebuje itd. 

Po kilku takich sesjach dokładamy uczniom kolejne wyzwanie. Niech spróbują wkomponować w swoje karteczkowe wypowiedzi słownictwo i struktury, które ćwiczyli w danym tygodniu na naszych lekcjach. 

Dbamy o to, aby za każdym razem w każdym słoiczku wylądowała jedna karteczka, czyli umawiamy się z uczniami, do kogo daną karteczkę piszą. Możemy to zorganizować na kilka sposobów i używać ich naprzemiennie, np. piszą do siebie osoby siedzące obok siebie, siedzące po przeciwnych stronach klasy, siedzące jedna za drugą, osoby po kolei z listy, itp. Możemy wyznaczać te osoby na koniec lekcji – wtedy uczniowie nie wiedzą wcześniej, o kim będą pisać w danym tygodniu i muszą być bardzo uważni podczas lekcji. Inna opcja to wyznaczyć takie pary na początku tygodnia lub lekcji – wtedy uczniowie skupiają się na uważnej obserwacji jednej osoby. Pamiętajmy, aby dokonywać modyfikacji, jeśli ktoś będzie nieobecny.

Nauczyciel też może mieć swój słoiczek i brać udział w projekcie, czyli pisać o innych uczniach i otrzymywać informacje na swój temat. Będzie to na pewno kopalnia informacji zwrotnej. Wyobraźcie sobie minę pani dyrektor/wizytator/metodyk, gdy zapytani o to, jak pozyskujecie informację zwrotną, powiecie, że ze słoika!

Jak wykorzystać nasze zapasy, czyli powtórkowa uczta z relacjami!

Nasze słoiczki będą się powoli zapełniać, ciesząc oko kolorową zawartością, a nasi uczniowie nie będą mogli się doczekać, aby dowiedzieć się, co inni o nich napisali. Ustalamy z uczniami dzień, w którym otworzymy nasze zapasy. Odkręcamy zakrętki i co dalej?

  • Najpierw pozwalamy uczniom nacieszyć się tymi wszystkimi miłymi rzeczami, które mogą teraz o sobie poczytać.
  • Pytamy ich, czy chcą którąś z karteczek podzielić się na forum klasy.
  • Rozmawiamy z nimi na temat całego projektu: co o nim sądzą, jak się czują teraz, jak czuli się pisząc o innych i wiedząc, że są opisywani, czy uważają, że warto powtórzyć ten projekt, a może mają pomysły na jego modyfikację. A może jakiś szalony ochotnik ma ochotę napisać rozprawkę za i przeciw temu projektowi?
  • Możemy poprosić uczniów, aby wybrali ze swojej kolekcji po jednej karteczce, którą chcą się podzielić, zbieramy je wszystkie i czytamy losowo. Uczniowie starają się odgadnąć, o kim jest dany wpis (prosimy autora, aby tego nie zdradzał).
  • Możemy poprosić uczniów, aby wybrali wpisy, które zawierają szczególnie dobre przykłady użycia słownictwa/ struktur z naszych lekcji i przerobili je na pytania quizowe, które następnie wykorzystamy do powtórek.
  • Możemy poprosić również o wybranie zdań z ciekawymi błędami, które będziemy wspólnie poprawiać (bez wskazywania autora oczywiście).

W rezultacie, oprócz efektów językowych naszych powtórek słownictwa i gramatyki (czyli realizacji podstawy programowej), będziemy na naszych lekcjach promować uważność, życzliwość i budowanie pozytywnych relacji oraz rozwijać kompetencje kluczowe, takie jak porozumiewanie się w języku obcym, umiejętność uczenia się oraz kompetencje społeczne.

Na co więc czekacie? Ruszajcie po słoiki i  róbcie zapasy dobra!
Autorka: Ewa Torebko

Chcesz poznać więcej inspiracji na ciekawe zajęcia językowe? Przeczytaj post o gramatycznym unboxingu i wykorzystaniu metafory i analogii na zajęciach językowych.

Comment (1)

  • Super pomysł 🙂

    Kasia
    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Start typing and press Enter to search

Shopping Cart