The Past Simple Unboxing!

Przychodzi dzień, kiedy uczniowie szkoły podstawowej w klasach 4-6 poznają w końcu czas Past Simple. Dwoimy się i troimy, aby czas przeszły i czasowniki nieregularne stały się dla nich proste, jasne i przyjemne. Dzisiaj proponuję Wam zadanie na powtórzenie czasu przeszłego, czyli gramatyczny unboxing.

Schowaj Past Simple do pudełka!

Każdy uczeń z klasy 4-6 na pewno Wam wyjaśni, czym jest unboxing, i chociaż nam nauczycielom cała ta koncepcja może wydawać się bardzo dziwna, to dla uczniów w tym wieku jest to zupełnie oczywiste. W dużym skrócie unboxing polega na tym, że nagrywamy film, na którym widać nas otwierających pudełko/opakowanie z rzeczą, którą zamówiliśmy przez Internet. Podczas otwierania, czyli tzw. unboxingu opowiadamy o swoim zamówieniu i swoich wrażeniach, komentujemy i reagujemy. Brzmi dziwnie? Może, ale skoro uczniowie tak to lubią, to dlaczego nie wykorzystać tego pomysłu do powtórki czasu Past Simple?

Jak przygotować taką powtórkę?

Według mojego bratanka (klasa szósta), unboxing ma swoje stałe elementy:

  1. Mówimy, gdzie i kiedy dokonaliśmy zamówienia
  2. Informujemy, co zamówiliśmy i do czego to służy
  3. Zdejmujemy opakowanie, otwieramy pudełko
  4. Pierwsza reakcja: szok, zaskoczenie, niedowierzanie, zachwyt
  5. Wyjęcie produktu, wypróbowanie go i komentarz
  6. Ewentualnie mówimy, jak ten produkt pasuje do innych, które już mamy (bo np. jest częścią większej całości, nową wersją, itp.)

Zadaniem uczniów będzie zaprezentowanie czasu Past Simple, tak jakby był niesamowitym produktem, na który czekali z niecierpliwością, i który odpakowują zgodnie ze scenariuszem unboxingu podanym wyżej. Będziemy potrzebować pudełek dla każdej pary lub małej grupki uczniów. Można poprosić uczniów, żeby takie przynieśli. Jeśli powiecie im, że będziecie robić na lekcji unboxing, na pewno je przyniosą. Konsultujemy z uczniami scenariusz unboxingu, aby był zgodny z tym, jakie sami oglądają. Każda para/grupa uczniów będzie musiała schować do pudełka elementy, które następnie będą z niego wyjmować, np. kartki z napisami: Past Simple, postitive sentences (albo kartka z plusem), negative sentences (albo kartka z minusem), questions (albo kartka ze znakiem zapytania), short answers, regular verbs, irregular verbs, time expressions oraz przykłady czasowników regularnych i/lub nieregularnych oraz określeń czasu, wszystko w zależności od tego, co chcemy, aby uczniowie zaprezentowali. Na pewno znacie swoich uczniów i wiecie, czy będzie trzeba im te elementy zaproponować, czy też zostawić im swobodę w opracowaniu zawartości pudełka. Na tablicy możemy wypisać wspólnie z uczniami różne wykrzyknienia, które będą potrzebne do wyrażenia reakcji podczas otwierania pudełka, np. ‘Oh, my God! OMG! Wow! Look at that! This is amazing!’ itp. Uczniowie w grupach dzielą się rolami, decydując, kto co będzie mówił.

Uczniowie wyjmują Past Simple z pudełka!

The Past Simple Unboxing może przebiegać w następujący sposób:

  1. ‘We ordered this product on… at/in… (czas i miejsce)’
  2. ‘We ordered Past Simple. It’s a tense we use to talk about the past.’
  3. Otwierają pudełko i zaglądają do środka.
  4. Reagują używając wyrażeń z tablicy.
  5. Wyjmują kartki z różnymi opisanymi wyżej elementami, np. jedna osoba wyjmuje i czyta czasownik, a druga podaje jego formę przeszłą; jedna osoba wyjmuje znak zapytania i czasownik, a druga tworzy z nim pytanie; jedna osoba wyjmuje określenie czasu, druga je tłumaczy/tworzy z nim zdanie, itp.
  6. Mówią, jakie już mają czasy w swojej kolekcji, np. ‘We’ve got Present Simple for regular present actions and Present Continuous for things we are doing now. Now we have got Past Simple too to talk about the past.’

Uczniowie prezentują swoje unboxingi na forum klasy. Mogą je również nagrywać na swoich telefonach w klasie albo w ramach projektu w domu. Jeśli wybierzemy opcję pracy domowej, obejrzyjmy potem z nimi te filmy. Może warto je również potem pokazać rodzicom?

Kto z Was zdecyduje się na gramatyczny unboxing ze swoimi uczniami? Past Simple czeka w pudełku!

Autor: Ewa Torebko

Jeśli chcesz poznać więcej pomysłów na kreatywne prowadzenie lekcji kliknij tutaj

There are no comments

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Start typing and press Enter to search

Shopping Cart