Nauczyciel, który pracuje z uczniem biznesowym

Uczeń w firmie ma “focha”, czyli co robić, kiedy uczeń dorosły odmawia współpracy (Video)

Nie wiesz jak zareagować, gdy uczeń dorosły odmawia współpracy na twojej lekcji? Luiza Wójtowicz-Waga zdradziła aż 10 sposobów na radzenie sobie w takiej sytuacji. Dołącz do nas 🙂

 

Czym może być “foch” u dorosłego ucznia?

“Foch” objawia się na kilka sposobów, m.in. poprzez odmawianie wykonywania zadań, bierne uczestnictwo w zajęciach, protestowanie i podważanie przydatności wykonywanych ćwiczeń, a także kwestionowanie wybranego materiału lekcji bądź celowe opuszczanie zajęć. Omawiany “foch” jest formą oporu, czyli:

  • reakcją obronną
  • naturalnym zjawiskiem w grupie
  • lękiem przed zmianą zachowania
  • obawą przed wyjściem ze strefy komfortu
  • strachem przed naruszeniem wizerunku

Wyróżniamy dwa rodzaje oporu, czyli opór bierny (uczeń np. spóźnia się, milczy, nie uczestniczy w zajęciach) i opór jawny (uczeń wchodzi w konflikt, okazuje nieufność, krytykuje prowadzenie zajęć). Poniżej opisaliśmy krótki poradnik na temat tego, jak sobie radzić z takim oporem.

Czego boją się uczniowie dorośli?

“Foch” może być również wynikiem lęku, np:

  • lęk przed ośmieszeniem
  • lęk przed odsłonięciem
  • lęk przed osądem
  • lęk przed utratą kontroli

Jak poradzić sobie z takim uczniem?

#1 Przezorny zawsze ubezpieczony

Po pierwsze wprowadź kontrakt, czyli umowę między nauczycielem i nauczycielami, która określa zasady pracy na zajęciach i przygotwania. Uczniowie wspólnie z nauczycielem ustalają poszczególne punkty umowy, które obowiązują obie strony.

Co może pójść nie tak i jak możesz na to zareagować?

  • pamiętaj o piramidzie potrzeb (Maslowa)
  • zakontraktuj się na prawo do jednego “focha” dziennie (autorstwa Ewy Torebko) – to możliwość odmówienia wykonania zadania. Do “focha” ma prawo zarówno uczeń, jak i nauczyciel. Jednak wprowadzenie tej zasady skutkuje tym, że uczniowie, mając taką możliwość, praktycznie w ogóle z niej nie korzystają.
  • regularnie odwołuj się do kontraktu
  • rekontraktuj, czyli odświeżaj i wspólnie z uczniami zmieniaj punkty w umowie
A co zrobić, kiedy Twój świetny pomysł nie wypalił? I dlaczego tak się stało?
Powodów może być kilka, np. ten pomysł naruszył potrzebę bezpieczeństwa i własnej wartości ucznia lub lekcja jest przeładowana (zbyt duża ilość materiałów), a także to, co wyszło z poprzednią grupą niekoniecznie wyjdzie z każdą następną.

#2 Odwołaj się do grupy

Jeśli jeden uczeń protestuje i odmawia współpracy, zapytaj całą grupę o zdanie.

#3 Zasada “idź na galerię”

Nauczyciel ma wybór: może kontratakować, może się poddać, ale może też nie reagować na prowokację ze strony ucznia oraz zdystansować się emocjonalnie i to jest najlepsze rozwiązanie.

#4 Zasada “przejdź na jego stronę”

Wysłuchaj ucznia, ponieważ ma on prawo do swojego zdania, tak samo jak nauczyciel ma prawo się z nim nie zgodzić. Następnie wykorzystaj strategię parafrazy tego, co uczeń powiedział, wtedy on poczuje się wysłuchany i będzie bardziej skory do dialogu.

#5 Proś o pomysły i buduj na nich

Oddaj część kontroli nad lekcją uczniowi, by miał on wpływ na bieg lekcji i omawiane zagadnienia. Być może pewne struktury i słownictwo zamieszczone w podręczniku niekoniecznie odpowiadają potrzebom ucznia.

#6 Proś o feedback

  • Feedback o formie zajęć: pytaj ucznia o ulubione ćwiczenia ze skończonej lekcji i te, które mniej mu odpowiadały. Wtedy lekcje będą bardziej efektywne pod względem formy pracy.
  • Podsumowywuj materiał z lekcji na jej koniec

Przeprowadź jedno minutowe podsumowanie, żeby uczeń uświadomił sobie, czego się już nauczył, a nad czym musi jeszcze popracować (tutaj najlepiej sprawdzają się zasady Oceniania Kształtującego).

#7 Dbaj o potrzeby ucznia

  • potrzeba wysłuchania
  • potrzeba bycia ważnym
  • potrzeba popełniania błędów
  • potrzeba podejścia indywidualnego
  • potrzeba dyskrecji
  • potrzeba traktowania serio
  • potrzeba wpływu, kontroli
  • potrzeba zrozumienia celu
  • potrzeba dostrzeżenia wysiłku
  • potrzeba świadomości postępów

#8 Nie przeładowuj materiału, jeśli nie ma takiej potrzeby

Wyznawanie zasady “less is more” może przynieść zdecydowanie lepsze rezultaty niż zasypywanie ucznia nowym materiałem na każdej lekcji.

#9 Nazywaj to, co widzisz

Rozmawiaj z uczniem, bo być może są to tylko twoje przypuszczenia, że uczniowi np. nie podoba się ćwiczenie lub ślęczy nad nim.

#10 Drabina interwencji

To narzędzie bardzo przydatne w sytuacjach ekstremalnych, na przykład gdy uczeń otwarcie wyraża swoje niezadowolenie i atakuje słownie nauczyciela. W takiej sytuacji zastosuj “drabinę interwencji”, czyli:

  • wstań, zmień pozycję
  • nawiąż kontakt wzrokowy
  • zbliż się kilka kroków
  • zawieś na chwilę głos
  • zapytaj o co chodzi
  • poproś o rozmowę na osobności

Zapraszamy do obejrzenia webinarium, które poprowadziła Luiza Wójtowicz-Waga
Jeśli zaczynasz uczenie w biznesie, przeczytaj nasz post o pierwszych krokach w korpoświecie

 

There are no comments

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Start typing and press Enter to search

Shopping Cart