Pomysłowy zawrót głowy

Pusta kartka, długopis i nagle mnóstwo wspaniałych pomysłów? Rzadko jest tak dobrze.Czasami trzeba sprytnie zaprząc nasz umysł do myślenia, aby pomysły się pojawiły. Proponuję trzy metody na kreatywną burzę mózgów, które pomogą w generowaniu pomysłów uczniom i nauczycielom.

Potrzebujemy argumentów do rozprawki czy artykułu? Bardzo proszę! Chcemy wymyślić nowe aktywności na lekcje? Nie ma sprawy! A może tematy godzin wychowawczych czy zajęć dodatkowych? Jak najbardziej! Rozwijanie kreatywności własnej to przyjemność, a rozwijanie jej u naszych uczniów to nawet w tym roku szkolnym obowiązek.

Zanim zaczniemy generować pomysły:

  • umawiamy się z uczestnikami na zasady podczas kreatywnej burzy mózgów, tzn.:
  • nie ocenimy pomysłów podczas ich generowania, czyli nie krytykujemy ich ani nie chwalimy
  • nie auto-cenzurujemy swoich pomysłów, tzn. nie ukrywamy ich, nawet jeśli wydają nam się bez sensu i niemożliwe do zrealizowania

 

Metoda 1: karteczki samoprzylepne, czyli trampolina do pomysłów

  • każdy uczestnik (lub mała grupa) otrzymuje zestaw kolorowych samoprzylepnych karteczek
  • przez kolejnych 10-20 minut każdy zapisuje swoje pomysły na zadany temat (jeden na każdej karteczce) w formie pisemnej, graficznej lub mieszanej 
  • uczestnicy przyczepiają swoje karteczki do tablicy, ścianach (w różnych częściach sali), a potem spacerują i indywidualnie czytają wszystkie pomysły
  • wracają do swoich ławek i spędzają kilka minut na pisaniu kolejnych pomysłów, które przyszły im do głowy po przeczytaniu tych wcześniej napisanych
  • przyczepiają je do ściany/tablicy
  • w następnej fazie prosimy uczestników, aby spróbowali poukładać wszystkie pomysły w jakieś kategorie, czyli znaleźć coś, co te pomysły łączy
  • prosimy o wyjaśnienie, na jakie kategorie i dlaczego podzieli pomysły
  • następnie prosimy ich o wybranie swoich ulubionych i uzasadnienie swojego wyboru.

 

Metoda 2: alfabetyczna burza mózgów, czyli pomysłów ciąg dalszy

  • prowadzący/nauczyciel zapisuje pomysły uczestników na tablicy
  • każdy pomysł musi zaczynać się na kolejną literę alfabetu
  • zaczynamy od litery A i zapisujemy kilka pomysłów podanych przez uczestników, a potem przechodzimy do litery B i tak aż do końca alfabetu
  • prosimy uczestników o wybranie swoich ulubionych pomysłów/pomysłów, które mają największy potencjał albo takich, które ich bardzo zaskoczyły.

 

Metoda 3: burza w tabelce, czyli pomysł rodzi pomysł

  • dzielimy uczestników na grupy np. pięcioosobowe
  • każdy z nich otrzymuje (lub przygotowuje samodzielnie) kartkę podzieloną np. na dziewięć części (tabelka 3X3)
  • prosimy o ciszę, skupienie i cierpliwość podczas pracy
  • w górnej części tabeli są trzy pola na trzy pomysły, które uczestnicy wpisują pisemnie, graficznie lub na oba te sposoby
  • przekazują swoją kartkę innej osobie w grupie, która zapełnia drugi rząd w tabeli
  • pomysły wpisywane przez drugą osobę mają być rozwinięciem pomysłów w pierwszym rzędzie
  • trzecia osoba zapełnia ostatni rząd rozwijając pomysły z drugiego rzędu
  • wieszamy zapełnione tabelki w widocznym miejscu i dajemy uczestnikom czas na zapoznanie się i wybranie swoich ulubionych pomysłów.

Autorka: Ewa Torebko 

There are no comments

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Start typing and press Enter to search

Shopping Cart