Christmas: Unscrooged

Chociaż dookoła świąteczna atmosfera już w pełni, to świąteczni malkontenci też nie próżnują. Jeśli macie w swoim otoczeniu kogoś takiego jak Scrooge lub Grinch, to może warto spróbować ich wysłuchać, a potem spróbować „zarazić” świąteczną radością? Dzisiaj pod choinką garść pomysłów na „odsroogowienie” świąt, a przy okazji poćwiczenie sprawności mówienia, słuchania, czytania, i pisania.

Scroogowe narzekanie, czyli faza generowania

  • Uczniowie pracują w parach lub małych grupach. Ich zadaniem jest w określonym przez nas czasie napisać różne zarzuty pod adresem świąt i świątecznej atmosfery, które mógłby wypowiedzieć przysłowiowy Scrooge.
  • W zależności od poziomu naszych uczniów możemy nalegać na formułowanie narzekań przy pomocy Present Continuous z ‘always’, wykorzystać ‘will’ lub ‘would’ lub po prostu Present Simple. Inne możliwe wyrażenia do wykorzystania to ‘I can’t stand’, ‘I hate it when…”, ‘It bugs me when…’, ‘It really gets on my nerves when…’. Możemy dać uczniom zupełną swobodę lub podać im kilka początków zdań, które muszą dokończyć.

Tiny Timowe anty-narzekanie, czyli faza odpierania

  • Uczniowie wymieniają się przygotowanymi listami narzekań i przygotowują tzw. rebuttal na zarzuty Scrooge’a.
  • Tę fazę można zrobić najpierw pisemnie, a potem ustnie z innymi partnerami lub od razu ustnie, jeśli poziom naszych uczniów na to pozwala.
  • Odpierając zarzuty, uczniowie mogą wykorzystywać różne zwroty do udzielania rad (np. ‘If I were you’, ‘I think you should’) oraz wyrażenia służące do proponowania (np. ‘What about…’, ‘Why don’t you…’). Podobnie jak w fazie generowania, można uczniom te wyrażenia podać lub nie.
  • W połowie rozmowy uczniowie powinni zamienić się rolami, tak aby każdy z nich miał szansę ponarzekać i odeprzeć zarzuty.

Scrooge vs. Tiny Tim, czyli faza debatowania

  • Zamiast rozmowy w parach z fazy opisanej wyżej możemy całość zadania przekształcić w debatę, gdzie pół grupy będzie prezentowało argumenty Scrooge’a, a drugie pół argumenty Tiny Tima. Debata może mieć kilka faz, np. po kontrargumentach Tima, Scrooge może ‘zaatakować’ ponownie, a Tim znowu się bronić.
  • Możemy oprócz Scrooge’a i Tima wprowadzić do debaty inne świąteczne postacie, np. Scrooge’a może wesprzeć  Grinch, czy Mokrzy Bandyci z „Kevina samego w domu”, a do drużyny Tima może dołączyć Frosty the Snowman, Santa Claus, czy Rudolph.

Wpis na bloga, czyli faza pisania i komentowania

  • Zamiast zadań na ćwiczenie sprawności mówienia, możemy skupić się na umiejętności pisania i zadać uczniom do napisania wpis na bloga lub na forum internetowym w wykonaniu Scrooge’s.
  • Możemy wykorzystać następujące polecenie: Nigdy nie lubiłeś/łaś świat Bożego Narodzenia. Napisz wpis na swoim anglojęzycznym blogu, w którym:
    • napiszesz, dlaczego nie lubisz świąt
    • opiszesz swoje złe świąteczne doświadczenie
    • zaproponujesz alternatywny sposób spędzania świąt
    • zachęcisz czytelników do wyrażenia swojej opinii na ten temat
  • Uczniowie mogą pisać indywidualnie lub w parach, a następnie mogą napisanie przez siebie teksty przekazać innym uczniom, których zadaniem będzie napisanie komentarza, w którym będą świąt bronić.
  • W kolejnej fazie tekst może wracać do autora, który będzie musiał na komentarz odpowiedzieć i przekazać go z powrotem do osoby komentującej, itd.
  • W innej opcji, po jednym komentarzu tekst wędruje do kolejnej osoby lub pary, która dodaje swój komentarz do wpisu lub rozwija/odpowiada na komentarz już wprowadzony, itd.

Autorka: Ewa Torebko 

 

 

There are no comments

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Start typing and press Enter to search

Shopping Cart