Obyś w moich butach chodził!

Jakkolwiek go nazwiecie, Dniem Nauczyciela czy Dniem Edukacji Narodowej, faktem jest, że tego dnia nauczyciele mają swoje święto. Jego obchody w naszych szkołach przybierają różne formy, niektórzy uczniowie pamiętają, inni nie.

Zamiast jednak tylko czekać na życzenia, proponuję poświęcić temu dniu jedną z naszych lekcji. Poniżej  znajdziecie trzy pomysły na lekcje języka obcego i/lub godziny wychowawcze, podczas których na stopy uczniów wsuniemy chociaż na chwilę nasze nauczycielskie buty…

Załóż glany, czyli egzamin nieoblany!

Pierwszy pomysł dotyczy lekcji języka obcego z uczniami przygotowującymi się do egzaminu maturalnego. Proponuję zatrudnić uczniów do przygotowania zestawu do egzaminu ustnego, w którym wszystkie zadania będą przygotowane tak, jakby miał go zdawać nauczyciel, i wszystkie mają dotyczyć jego pracy, np.

  • Rozmowa wstępna: kilka pytań rozgrzewkowych typu: How much time do you spend marking tests? What do you like about your job? 
  • Rozmowa z odgrywaniem roli: scenariusz rozmowy, podczas której nauczyciel z Polski rozmawia ze swoim anglojęzycznym kolegą na temat swojej pracy, systemu oświaty, ciężkiej sesji egzaminacyjnej, czy też obchodów Dnia Edukacji w swojej szkole.
  • Opis obrazka i odpowiedź na trzy pytania: obrazek przedstawiający nauczyciela np. podczas lekcji albo siedzącego w domu przy biurku; pytanie o interpretację, opinię i wspomnienie z przeszłości (np. Tell us about your first day at work, your first lesson, a time when you had a great/terrible lesson).
  • Rozmowa na podstawie materiału stymulującego: trzy obrazki np. z różnymi rodzajami klas lekcyjnych, spośród których nauczyciel ma wybrać tę dla siebie, pytania dotyczące jego pracy, motywacji swojej i uczniów, prawa do strajku.

Znacie swoich uczniów i wiecie najlepiej, czy będą potrzebować przykładów takich  jak te wyżej, czy też sami będą w stanie wszystko wymyślić. Można to zorganizować tak, że uczniowie przynajmniej część pracy zrobią w ramach odwróconej lekcji (np. wybranie zdjęć), a resztę w klasie. Możemy również podzielić zadania między uczniów, tak że jedna grupa będzie przygotowywać np. obrazek z pytaniami, a inna rozmowę z odgrywaniem roli. Oczywiście uwieńczeniem zadania będzie wykonanie przygotowanych zadań przez uczniów wcielających się w rolę nauczyciela zdającego egzamin i tego, który będzie go egzaminował.

Jak na szpilkach, czyli opinia z głębi moich trzewików!

Drugi pomysł możemy wykorzystać zarówno na lekcji języka obcego, jak i na godzinie wychowawczej. Wyszukujemy cytaty z literatury, filmu lub życia publicznego dotyczące pracy nauczycieli, ich obowiązków i praw. Zadbajmy o to, aby cytaty prezentowały różne opinie. Od nas zależy, jak bardzo kontrowersyjne będą to wypowiedzi. Podzielmy uczniów na grupy, i każdej z nich dajmy listę takich cytatów. Zaopatrzmy ich również w listę wyrażeń przydatnych do wyrażania opinii, które będą musieli wykorzystać zabierając głos. Przypomnijmy o konieczności zachowania kultury osobistej, nawet jeśli uczniowie będą się  ze sobą bardzo nie zgadzać. Na koniec lekcji możemy poprosić różne grupy o podzielenie się z całą klasą najciekawszymi wypowiedziami, tymi, które wywołały najgorętszą dyskusję.

Lakierki kontra gumofilce, czyli zajrzyj głębiej!

W trzecim pomyśle nie tylko uczniowie założą nasze buty, ale my również założymy ich. Można wykorzystać ten pomysł na godzinie wychowawczej lub lekcji języka obcego. Jeżeli nasi uczniowie nie znają modelu góry lodowej, to musimy ich z nim najpierw zapoznać, czyli pokazać, co znajduje się na czubku góry, a co pod powierzchnią wody. Zadaniem uczniów podzielonych na grupy będzie przygotowanie modeli dwóch gór lodowych. Jedna będzie dotyczyć osoby nauczyciela, a druga osoby ucznia. Co na co dzień widać na czubku tej góry? Co uczniowie dostrzegają u nauczycieli, a co nauczyciele widzą u uczniów? Co może kryć się pod powierzchnią? Na języku obcym będzie okazja do intensywnej pracy ze słownictwem. Niech grupy prezentują swoje modele, porównują je, uzupełniają o rzeczy, o których nie pomyśleli. Uczniowie nie będą mieli wyjścia i zastanowią się głębiej nad naszą pracą, a my, nauczyciele, również zyskamy nową wiedzę o naszych uczniach.

Bez względu na to, czy temat Dnia Edukacji Narodowej pojawi się na Waszych lekcjach, i w jakiej formie, to pamiętajcie, Kochani Nauczyciele, że czasem warto zdjąć buty i skarpetki, i zanurzyć stopy w chłodnej trawie, gorącym piasku, czy też po prostu w dywanie koło naszego łóżka. Zatem w Dniu Nauczyciela zróbcie coś dla siebie! Poczujcie wiatr między palcami u stóp!

Autorka: Ewa Torebko 

 

There are no comments

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Start typing and press Enter to search

Shopping Cart