Pomysłowy zawrót głowy
Pusta kartka, długopis i nagle mnóstwo wspaniałych pomysłów? Rzadko jest tak dobrze.Czasami trzeba sprytnie zaprząc nasz umysł do myślenia, aby pomysły się pojawiły. Proponuję trzy metody na kreatywną burzę mózgów, które pomogą w generowaniu pomysłów uczniom i nauczycielom.
Potrzebujemy argumentów do rozprawki czy artykułu? Bardzo proszę! Chcemy wymyślić nowe aktywności na lekcje? Nie ma sprawy! A może tematy godzin wychowawczych czy zajęć dodatkowych? Jak najbardziej! Rozwijanie kreatywności własnej to przyjemność, a rozwijanie jej u naszych uczniów to nawet w tym roku szkolnym obowiązek.
Zanim zaczniemy generować pomysły:
- umawiamy się z uczestnikami na zasady podczas kreatywnej burzy mózgów, tzn.:
- nie ocenimy pomysłów podczas ich generowania, czyli nie krytykujemy ich ani nie chwalimy
- nie auto-cenzurujemy swoich pomysłów, tzn. nie ukrywamy ich, nawet jeśli wydają nam się bez sensu i niemożliwe do zrealizowania
Metoda 1: karteczki samoprzylepne, czyli trampolina do pomysłów
- każdy uczestnik (lub mała grupa) otrzymuje zestaw kolorowych samoprzylepnych karteczek
- przez kolejnych 10-20 minut każdy zapisuje swoje pomysły na zadany temat (jeden na każdej karteczce) w formie pisemnej, graficznej lub mieszanej
- uczestnicy przyczepiają swoje karteczki do tablicy, ścianach (w różnych częściach sali), a potem spacerują i indywidualnie czytają wszystkie pomysły
- wracają do swoich ławek i spędzają kilka minut na pisaniu kolejnych pomysłów, które przyszły im do głowy po przeczytaniu tych wcześniej napisanych
- przyczepiają je do ściany/tablicy
- w następnej fazie prosimy uczestników, aby spróbowali poukładać wszystkie pomysły w jakieś kategorie, czyli znaleźć coś, co te pomysły łączy
- prosimy o wyjaśnienie, na jakie kategorie i dlaczego podzieli pomysły
- następnie prosimy ich o wybranie swoich ulubionych i uzasadnienie swojego wyboru.
Kliknij w baner aby poznać szczegóły!
Metoda 2: alfabetyczna burza mózgów, czyli pomysłów ciąg dalszy
- prowadzący/nauczyciel zapisuje pomysły uczestników na tablicy
- każdy pomysł musi zaczynać się na kolejną literę alfabetu
- zaczynamy od litery A i zapisujemy kilka pomysłów podanych przez uczestników, a potem przechodzimy do litery B i tak aż do końca alfabetu
- prosimy uczestników o wybranie swoich ulubionych pomysłów/pomysłów, które mają największy potencjał albo takich, które ich bardzo zaskoczyły.
Metoda 3: burza w tabelce, czyli pomysł rodzi pomysł
- dzielimy uczestników na grupy np. pięcioosobowe
- każdy z nich otrzymuje (lub przygotowuje samodzielnie) kartkę podzieloną np. na dziewięć części (tabelka 3X3)
- prosimy o ciszę, skupienie i cierpliwość podczas pracy
- w górnej części tabeli są trzy pola na trzy pomysły, które uczestnicy wpisują pisemnie, graficznie lub na oba te sposoby
- przekazują swoją kartkę innej osobie w grupie, która zapełnia drugi rząd w tabeli
- pomysły wpisywane przez drugą osobę mają być rozwinięciem pomysłów w pierwszym rzędzie
- trzecia osoba zapełnia ostatni rząd rozwijając pomysły z drugiego rzędu
- wieszamy zapełnione tabelki w widocznym miejscu i dajemy uczestnikom czas na zapoznanie się i wybranie swoich ulubionych pomysłów.
Autorka: Ewa Torebko
There are no comments