Uczeń w firmie ma “focha”, czyli co robić, kiedy uczeń dorosły odmawia współpracy (Video)
Nie wiesz jak zareagować, gdy uczeń dorosły odmawia współpracy na twojej lekcji? Luiza Wójtowicz-Waga zdradziła aż 10 sposobów na radzenie sobie w takiej sytuacji. Dołącz do nas 🙂
Czym może być “foch” u dorosłego ucznia?
“Foch” objawia się na kilka sposobów, m.in. poprzez odmawianie wykonywania zadań, bierne uczestnictwo w zajęciach, protestowanie i podważanie przydatności wykonywanych ćwiczeń, a także kwestionowanie wybranego materiału lekcji bądź celowe opuszczanie zajęć. Omawiany “foch” jest formą oporu, czyli:
- reakcją obronną
- naturalnym zjawiskiem w grupie
- lękiem przed zmianą zachowania
- obawą przed wyjściem ze strefy komfortu
- strachem przed naruszeniem wizerunku
Wyróżniamy dwa rodzaje oporu, czyli opór bierny (uczeń np. spóźnia się, milczy, nie uczestniczy w zajęciach) i opór jawny (uczeń wchodzi w konflikt, okazuje nieufność, krytykuje prowadzenie zajęć). Poniżej opisaliśmy krótki poradnik na temat tego, jak sobie radzić z takim oporem.
Czego boją się uczniowie dorośli?
“Foch” może być również wynikiem lęku, np:
- lęk przed ośmieszeniem
- lęk przed odsłonięciem
- lęk przed osądem
- lęk przed utratą kontroli
Jak poradzić sobie z takim uczniem?
#1 Przezorny zawsze ubezpieczony
Co może pójść nie tak i jak możesz na to zareagować?
- pamiętaj o piramidzie potrzeb (Maslowa)
- zakontraktuj się na prawo do jednego “focha” dziennie (autorstwa Ewy Torebko) – to możliwość odmówienia wykonania zadania. Do “focha” ma prawo zarówno uczeń, jak i nauczyciel. Jednak wprowadzenie tej zasady skutkuje tym, że uczniowie, mając taką możliwość, praktycznie w ogóle z niej nie korzystają.
- regularnie odwołuj się do kontraktu
- rekontraktuj, czyli odświeżaj i wspólnie z uczniami zmieniaj punkty w umowie
Powodów może być kilka, np. ten pomysł naruszył potrzebę bezpieczeństwa i własnej wartości ucznia lub lekcja jest przeładowana (zbyt duża ilość materiałów), a także to, co wyszło z poprzednią grupą niekoniecznie wyjdzie z każdą następną.
#2 Odwołaj się do grupy
#3 Zasada “idź na galerię”
#4 Zasada “przejdź na jego stronę”
#5 Proś o pomysły i buduj na nich
#6 Proś o feedback
- Feedback o formie zajęć: pytaj ucznia o ulubione ćwiczenia ze skończonej lekcji i te, które mniej mu odpowiadały. Wtedy lekcje będą bardziej efektywne pod względem formy pracy.
- Podsumowywuj materiał z lekcji na jej koniec
Przeprowadź jedno minutowe podsumowanie, żeby uczeń uświadomił sobie, czego się już nauczył, a nad czym musi jeszcze popracować (tutaj najlepiej sprawdzają się zasady Oceniania Kształtującego).
#7 Dbaj o potrzeby ucznia
- potrzeba wysłuchania
- potrzeba bycia ważnym
- potrzeba popełniania błędów
- potrzeba podejścia indywidualnego
- potrzeba dyskrecji
- potrzeba traktowania serio
- potrzeba wpływu, kontroli
- potrzeba zrozumienia celu
- potrzeba dostrzeżenia wysiłku
- potrzeba świadomości postępów
#8 Nie przeładowuj materiału, jeśli nie ma takiej potrzeby
#9 Nazywaj to, co widzisz
#10 Drabina interwencji
To narzędzie bardzo przydatne w sytuacjach ekstremalnych, na przykład gdy uczeń otwarcie wyraża swoje niezadowolenie i atakuje słownie nauczyciela. W takiej sytuacji zastosuj „drabinę interwencji”, czyli:
- wstań, zmień pozycję
- nawiąż kontakt wzrokowy
- zbliż się kilka kroków
- zawieś na chwilę głos
- zapytaj o co chodzi
- poproś o rozmowę na osobności
Zapraszamy do obejrzenia webinarium, które poprowadziła Luiza Wójtowicz-Waga
Jeśli zaczynasz uczenie w biznesie, przeczytaj nasz post o pierwszych krokach w korpoświecie