To book or not to book, lekcja z podręcznikiem czy bez? (Video)
Nauczanie z podręcznikiem czy bez – poznaj argumenty za i przeciw. Co zrobić, by podręcznik był bardziej przyjazny zarówno dla nauczyciela, jak i ucznia? A jeśli zdecydujesz się na pracę bez podręcznika, to gdzie szukać materiałów językowych? Serdecznie zapraszamy na webinarium z Luizą Wójtowicz-Wagą! 🙂
Podręcznik na lekcji – jestem na tak:
- Struktura – przy ułożeniu materiału językowego w dobrym podręczniku pracują doświadczeni metodycy i nauczyciele. Dlatego decydując się na podręcznik, możemy być pewni, że opracowano w nim wszystkie zagadnienia leksykalno-gramatyczne wymagane na danym poziomie i że pojawią się one w podręczniku w ułożony, dobrze przemyślany sposób
- Rodzice – podręcznik jest dla rodziców często taką wizytówką nauczyciela i możliwością sprawdzenia czego ich dziecko obecnie się uczy, by np. jeszcze poćwiczyć z nim materiał w domu
- Komfort – jest to oczywiście duży komfort pracy dla samego nauczyciela, który nie musi opracowywać całej lekcji sam od zera, bo materiały i ćwiczenia opracował za niego autor podręcznika
- Mniejsza odpowiedzialność – odpowiedzialność za ułożenie rozkładu materiału i dobraniu odpowiednich ćwiczeń nie spoczywa już na nauczycielu
- Punkt odniesienia – podręcznik jest świetnym punktem odniesienia, możemy przecież dowolnie rozszerzać materiał zebrany w podręczniku o dodatkowe źródła, przy czym traktować podręcznik jako bazę lekcji
- Mniej doświadczony nauczyciel – dla początkujących nauczycieli praca z podręcznikiem jest zalecana szczególnie na początku przygody związanej z nauczaniem
- Równowaga umiejętności – w zależności od podręcznika, równowaga w pracy nad różnymi umiejętnościami ucznia jest mniej lub bardziej zachowana, natomiast możemy być pewni, że zadania rozwijające wszystkie umiejętności się w nim pojawią
Podręcznik na lekcji – jestem na nie:
- Naturalność – podręcznik nie do końca uczy naturalnego, autentycznego języka, którym posługują się natywni użytkownicy języka
- Nudy na pudy – nie wszystkie zagadnienia tematyczne są interesujące dla uczniów
- Słuchacze nie chcą – zdarzają się uczniowie, którzy po prostu nie uczyć się z podręcznikiem
- Dezaktualizacja – nasz świat bardzo szybko się zmienia i pewne zagadnienia tematyczne, które wybrano w podręczniku po prostu przestają być aktualne
- Specyficzne potrzeby – na niektóre specyficzne potrzeby uczniów brakuje na rynku odpowiednich podręczników, np. język zawodowy
- Ryzyko – jeśli chcemy sumiennie realizować podręcznik, to często staje się on jedynym źródłem materiałów językowych dla ucznia ze względu ograniczony czas na zajęciach
Jakie mam alternatywy?
- Coś ci się nie podoba? Pomiń to! – niektóre zagadnienia mogą być po prostu zbędne bądź mało istotne dla twojej grupy. Jako nauczyciel wiesz najlepiej jakie potrzeby mają twoje uczniowie i jakie rozwiązanie będzie najlepsze dla ich rozwoju językowego
- Zaplanuj własny materiał – uczniowie potrzebują dodatkowej lekcji, by lepiej zrozumieć wybrane zagadnienia? Zapomnij na chwilę o realizacji podręcznika i skup się na potrzebach uczniów – przygotuj własne materiały
- Zaadaptuj to, co jest – omów materiał z podręcznika na swojej lekcji inaczej niż zaplanował to autor podręcznika, po swojemu
A kiedy nie ma podręcznika?
- Wykorzystuj materiały autentyczne, np. video. O wykorzystaniu materiałów autentycznych na zajęciach przeczytasz tutaj
- Strony internetowe w języku obcym (www, fanpage firmy)
- Poszukaj gotowych materiałów w internecie, np. na blogach językowych prowadzonych przez innych nauczycieli
- Poproś o materiały ucznia
- Wykorzystaj programy do tworzenia ćwiczeń. Listę najlepszych programów znajdziesz tutaj
5 zasad pracy bez podręcznika
- Zanim zdecydujesz się na pracę bez podręcznika, przeprowadź gruntowną analizę potrzeb ucznia
- Wyznaczaj uczniom krótkie cele rozwojowe, by uczeń widział swój postęp w nauce
- Nie zapominaj o gramatyce
- Nie zapominaj o poprawianiu błędów
- Różnicuj metody pracy, umiejętności i ćwiczenia
There are no comments